De Pleats 38, Goutum06-496 72 223info@sportmassagevanderbij.nlMa. - Vrij. 8.30 - 17.00 uur of op afspraak.

Tour for Life 2014

Een enthousiaste deelnemer van vorig jaar is opnieuw mee geweest met het massageteam van Tour for Life. Deze achtdaagse wielertour, waarin geld wordt opgehaald voor Artsen zonder Grenzen, was qua beleving zeker met de vorige editie te vergelijken. Op slechts twee punten verschilde deze tour met vorig jaar nl. het aantal deelnemers was een stuk  minder (300 i.p.v. 600) en de temperatuur lag een stuk lager dan vorig jaar (25° C tegen over 33°C). Zelfs in de laatste etappe in de Ardennen hadden wij droog weer. Doordat het aantal fietsers ongeveer gehalveerd was is ook ons massageteam een stuk kleiner dan vorig jaar. Veertien i.p.v. tweeëntwintig personen.

Ook deze keer gingen wij met z’n drieën weer op weg naar Bardonecchia Italië. Wij vertrokken op vrijdag 29 augustus om 07.00 uur niet in een Mercedes Sprinter, maar in een VW Crafter. Een vergelijkbare auto, alleen wel iets hoger. De 1e dag reden wij maar liefst 970 km naar Chalon sur Saone. Daar kwamen wij aan om 20.30 uur. Vermoeiend. Om reistijd te besparen reden we deze keer op zaterdag verder door de Frejustunnel en kwamen rond 13.30 aan in Bardonecchia.

Wij hadden ons daar nog maar net op de parkeerplaats laten zien, toen wij te horen kregen dat er al klanten waren voor behandeling door het massageteam. Of wij al bereid waren hieraan gehoor te geven. Tuurlijk, daar kwamen wij toch voor. Daarna inchecken, dineren en overnachten in een gereserveerd hotel.

De volgende ochtend, op zondag 31 augustus, startte de Tour door de 1e groepen wielrenners weg te schieten. De tourtocht van 110 km gaat over de Col de L’Echelle, de Col du Lautaret met als eindpunt Col l’Alp d’ Huez. Mijn collega’s reden het eerste stuk mee over de Col de L’Echelle. Via CP1 op de Col du Lautaret doorgereden naar de 1e camping Bourg d’Oisans. Op de 1e behandeldag waren het vooral rugklachten die behandeld moesten worden. Verderop in de week verschoof dat van nek-/schouderklachten (vanwege de afdalingen) naar verzuurde bovenbenen door overbelasting.

Op de 2e dag hadden de fietsers een etappe van 160 km voor de boeg over de Col de La Croix de Fer, Col de la Madeleine en de Col de Tamie. Ook hier gingen mijn beide collega’s fietsen en wel over de Col de la Madeleine. Gerben deed het goed, ging op eigen tempo naar boven en kwam na 2.10 uur aan de top. Keimpe had helaas pech. Zijn ketting ging steeds van het crankstel af als hij het ketting niet op spanning hield. Halverwege de Col de la Madeleine kwam hij vloekend boven. Hij liet mij zien wat er gebeurde en kon niet verder fietsen. Tussentijds had ik al gezien dat er een schakeltje kapot was. Het lag dus niet aan het crankstel, maar aan de ketting zelf. Verder fietsen was dus niet verantwoord. Op de Col de la Madeleine werd zijn fiets door de mecaniciens gerepareerd. Er is een heel nieuw cranckstel, ketting en derailleur geplaatst. Het andere was op en moest nodig vervangen worden.

Voor de verandering ben ik op dinsdag en donderdag ook maar eens mee geweest naar een controlepost. In dit geval CP2. Je bent een lange dag onderweg en hebt weinig te doen, wat behandelingen betreft. Daarom heb ik mij ’s avonds nog maar in laten zetten, zodat ik ook het gevoel had een goede bijdrage te hebben geleverd.

De bergen, dalen en omgeving blijven mooi en boeien. Wij reden zoveel mogelijk over toeristische routes en vermeden zoveel als mogelijk de tolwegen. Dit had ook tot gevolg dat wij wel eens een afslag kregen van onze navigatie, waarvan je dacht: “Kan dit wel goed komen?” Smalle weggetjes, waar je mekaar niet kunt passeren of zelfs onverharde paden. Dus er werd afgesneden op “fietspaden” en niet verharde landweggetjes. Het kon en het paste, alles met als doel: de kortste route. Gelukkig was en weer goed, warm en droog en bleef de auto schoon.

Even rekenen. Op één avond van 16.00 – 22.20 uur met 10 masseurs doen wij ca. 150 behandelingen. Vanaf zondag t/m donderdag is dat 5 x 150, op vrijdag ca. 100 en op zaterdag ca 60 is totaal ongeveer 900 exclusief de CP’s. Dat is maar mooi meegenomen voor de tourrenners en dan hebben we niet eens iedereen kunnen helpen. Verder hebben wij weer leuke contacten opgedaan met de tourrenners en de andere vrijwilligers.

Voor meer informatie zie de website: www.tourforlife.nl

TfL 1 - VW Crafter

TfL 2 -Bergwand

TfL 3 - Keimpe en Gerben in Brianqon

TfL 4 - Col du Lautaret

TfL 5 - Col du Lautaret

TfL 6 - Renners onderweg naar Bourg d'Oisans

TfL 7 - CP2 Col de la Faucille

TfL 8 - CP2 Col du  la Faucille

TfL 9 - CP2 Col de la Faucille

TfL 10 - massageteam op camping St Laurent en Grandvaux

 

TfL 11 - CP1 Bayon

 

TfL 12 - CP1 Bayon

TfL 13 - CP1 Bayon

TfL 14 - Camping Les Neufs Pres

TfL 15 - Inschrijftafel Les Neufs Pres

TfL 16 - Even relaxen

TfL 17 - CP1 Barrage de La Gileppe

Menu